Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Troldetårnet - 2015

Troldetårnet af Mette Kappel og Rasmus Bregnhøj

 

En stor gruppe af børnene fra børnehaven, har i fællesskab og enkeltvis, indtalt årets bog Troldetårnet. Et barn har lavet et beat, Jack har tryllet, sammensat ord og lyd, og det er blevet til alle tiders melodi.

 

Her er videoen vi lavede til Troldetårnet:

Video fil

 

Her er lydfilen:

Lydfil

Labyrinten* - Troldetårnet

*Børnehaven Kongeskibet hed tidligere Labyrinten.

 

Herunder følger stuernes evaluering af årets bog 2015 - Troldetårnet:

  • Juvelernes evaluering af aktiviteter med årets bog - Troldetårnet
  • Krone 1's evaluering af aktiviteter med årets bog - Troldetårnet
  • Prins Teddys evaluering af aktiviteter med årets bog - Troldetårnet
  • De Kongelige Køers evaluering af aktiviteter med årets bog - Troldetårnet

 

 

 


Evaluering af Troldetårnet hos Juvelerne

Efterår 2015
Vi har i løbet af efteråret beskæftiget os med årets bog i Vuggestuen Kongehuset og Børnehaven Labyrinten, som er Mette Kappels “Troldetårnet”.
Vi startede med at introducere børnegruppen for bogen via dialogisk læsning til morgensamlingen. Fra starten har bogen fanget alle børn uanset alder. Bogen handler kort fortalt om, at troldens mor siger til trolden, at den skal spise det sunde mad - rugbrød, kylling, pølse, agurk, salat, tomat og banan - inden den må få det usunde - is, chokolade og kage med lækker tyk glasur. Trolden bygger et troldetårn af maden, spiser det hele på én gang og er til slut så mæt, at den ikke har plads til det usunde. Bogen indeholder mange anderledes og sjovtlydende ord såsom smed, knaldede, plumpede, gokkede, slaskede, tyrede og boksede, hvilket også er en af grundene til, at den fanger alle børn i vores tilfælde fra 10 mdr til 2,9 år. Herudover har vi brugt vores kropssprog meget under fortællingen og f.eks. visualiseret at smide noget på gulvet.
Bogen er blevet læst rigtig mange gange både til morgensamling, under frokost, til eftermiddagsmaden eller undervejs i løbet af dagen. Ofte på foranledning af børnene, da bogen står synligt fremme. Udover selve højtlæsningen har vi desuden bygget forskellige aktiviteter på bogen. Alle børn har i fællesskab tegnet et højt troldetårn af troldens mad. At

2
det absolut ikke ligner, hvis man ikke lige ved det, det er børnene heldigvis helt ligeglade med, for i deres verden er det klart et troldetårn!
Vi har desuden lavet en aktivitet, hvor hvert barn, efter at have læst bogen i fællesskab, kunne udvælge én af de sunde ting og én af de usunde ting, hvorefter en af de voksne klippede det pågældende mad ud, og børnene selv limede begge madvarer på et stykke papir. Nogle valgte f.eks. rugbrød og chokolade, andre agurk og is. Bagefter kom alle billederne op at hænge på væggen på stuen sammen med en kopi fra bogen med billederne af de sunde madvarer samt af de usunde. Denne udstilling har hængt der i et par måneder efterhånden, og børnene snakker stadig dagligt om, hvad de har valgt, både til hinanden, til os voksne og til forældrene. Normalt plejer vi ellers at tage udstillinger/billeder ned efter max 3 uger, da interessen fra både børn og voksne herefter falder. Dette har ikke været tilfældet denne gang.
Vi bad vores køkkenmand om at sørge for Troldetårnet-mad til frokost en dag, anrettet som i bogen med hele stykker. Igen læste vi bogen lige inden spisetid, og herefter kom maden på bordet og hvert barn fik lidt af det hele. Vi prøvede også at bygge et troldetårn af maden, men det viste sig ikke at være helt så let som i bogen, selvom det var sjovt at prøve!

3
Inspireret af bogen og især kagen med lækker tyk glasur, tilmeldte vi os i år også “Bag for en sag”, hvor vi kunne støtte en god sag samtidig med vi fik lov til at spise kage. Nogle af børnene hjalp til med kagebagningen i alrummet, og om eftermiddagen var forældrene så inviteret til at deltage i kagespisningen. En rigtig hyggelig dag.
Slutteligt har vi under hele forløbet informeret forældrene om bogen og ikke mindst bogens succes og opfordret til at låne eller købe bogen, hvilket flere har gjort.
Evaluering
Forløbet med denne bog har været en stor succes, også mere end vi havde regnet med. Bogen har for hvert barn været genkendelig og interessen for fortællingen har været stor. En af grundene hertil er som sagt ordenes sjove ordlyd, men vi mener også, at da illustrationerne af madvarerne er så letgenkendelige for det enkelte barn, har de bedre kunne relatere sig til bogen og det at skulle spise de forskellige madvarer. Det har klart haft en positiv effekt på bogens holdbarhed.
En sød lille fortælling om bogens succes er, at et af vores børn har haft lånt bogen på biblioteket og læst den derhjemme med sine forældre virkelig mange gange, Da forældrene ikke rigtig gad læse den mere, satte hun sig til rette med sine bamser og dukker, og begyndte selv at læse den op for dem. Så må man sige, at vi har spredt glæden ved bogen!

 

 

Krone 1’s Evaluering af Troldetårnet

Bogen handler om en sød lille trold med store ører, rød næse og en lang hale. Den er så vred at den bl.a. sprutter med øjnene, stamper i gulvet, slår zigzag-lyn med halen fordi den vil rigtig gerne spise is, chokolade og kage med tyk, lækker glasur, det må den bare ikke siger dens mor. Den skal først spise salat, rugbrød, kylling osv. den laver et mægtigt højt tårn af al den sunde mad ved at f.eks. at klaske rugbrødet i gulvet, slaske salaten ovenpå osv. til der til sidst er et helt tårn af alt maden, trolden spiser det i en mundfuld og opdager at den desværre er helt mæt så den kan slet ikke spise is, chokolade og kage med tyk, lækker glasur.

 

Vi introducerede bogen for børnene ved at læse den nogle gange efter den dialogiske metode, hvor vi læste alle ord og stoppede op ved de “nye” ord, f.eks. plumpede. De følgende dage dramatiserede vi historien via “legemad” som vi kunne vise til børnene mens vi læste historien og brugte masser af gestik. Dette for at visualisere de forskellige madvarer, følelser og nye ord f.eks. salat der slaskede og stampen i gulvet.

 

Midt på ugen fik vi vores køkkenmand Andreas til at købe ind, så vi kunne spise det samme som trolden, det var frokosten den dag. Inden vi begyndte at spise, dramatiserede vi igen historien men nu med de “rigtige” madvarer. Vi kylede rugbrødet, slaskede salaten, plumpede pølsen osv. Det var et hit som både skabte stor forundring og glæde på samme tid. Og så kunne vi gå i gang med at spise frokosten, hvor især pølserne forsvandt hurtigt. Denne “aktivitet” hjalp også til at vi fik brugt både føle-, lugte- og smagssansen. Vi snakkede om maden, som vi spiste med fingrene og spurgte ind til om børnene kunne lide det.

 

Under forløbet løb den landsdækkende “Bag for en sag” af stablen, så den meldte vi os til. Vi bagte kager

sammen med Juvelstuen og dette endte så op med at vi havde inviteret alle forældre til at komme om eftermiddagen og hjælpe med at pynte kager og sende et beløb til det gode formål. Det blev en vældig hyggelig dag, hvor forældrene var inddraget.

   

Vi tegnede en stor trold med alle madvarerne, der blev sat på væggen og taget ned når vi læste bogen og dramatiserede på denne måde.

 

 

Troldetårnet er en bog der fænger alle børn uanset alder, den har mange nye ord, der kan læres og genkendelighed i alle madvarerne. Følelsesmæssigt byder den ligeledes ind med genkendelighed, hvem kender ikke til hellere at ville have chokolade end salat og at kunne blive vred over ikke at må få is, frem for tomat.

 

Vi har arbejdet ud fra Himm og Hippes-modellen.

 

Læringsforudsætninger:

  • Bogen indeholder både en handling og ord som kan forstås helt eller delvist af hele børnegruppen uanset alder. Børn i alderen 10 - 2,8 mdr. Simpel tekst og tydelige illustrationer med masser af genkendelighed.
  • Indhold: Læse bogen mange gange, spise “troldemaden”, dramatisere handling med legemad, rigtig mad og skabeloner af maden. Spise den “rigtige” mad.
  • Mål: Aktiviteter der kan rumme alle. Fylde nye ord på sproget. Få en fælles oplevelse og genkendelighed i hele huset som, da vi alle læste “Sneugleungen Ulla “, hvor alle børn vidste hvad vi talte om, så snart, der var nogen, som sagde

”uhuuuu” som sneugleungen Ulla

  • Læreprocessen: Situeret læring – børn lærer af voksne, børn lærer af børn. Deltagende i div. aktiviteter og dramatisering og brug masser af gestik.
  • Evaluering: Troldetårnet er en bog der fænger alle børn uanset alder, den har mange nye ord, der kan læres og genkendelighed i alle madvarerne. Følelsesmæssigt byder den ligeledes ind med genkendelighed, hvem kender ikke til hellere at ville have chokolade end salat og at kunne blive vred over ikke at må få is, frem for tomat.
  • Vi oplevede dog at børnene mest blev fokuserede, når vi dramatiserede og prøvede at efterligne vores gestik. De spejlede os meget under oplæsningen, smagte også på ordene og ordet trold er i højeste grad blev gentaget, men ellers er det ikke ordene, men gestikken der er målbar. Dette skyldes dels alderssammensætning (en del små ) og ikke alderssvarende sprogligt niveau hos en del af børnene.
  • De fleste var dog meget optaget af skabelonen af trolden som vi havde hængende på stuen og interesserede i hvad den nu fik at spise, for vi havde udformet den så at vi kunne udskifte det den var ved at spise (se billedet øverst oppe).
  • Alt i alt en god oplevelse for børn og voksne og en spændende bog at gentage, når vi har en gruppe børn med lidt mere sprog.

 

 

Prins Teddys evaluering af årets bog "Troldetårnet" 2015

Sammenhæng:
Vi arbejder ud fra Københavns kommunes pejlemærker hvoraf et af dem er sprog: I det daglige italesætter vi alt, hvad vi gør og er meget opmærksomme på at fange de spørgsmål, kommentarer og iagttagelser børnene kommer med og dermed indgå i en dialog på deres præmisser. Højtlæsning og Dialogisk læsning giver en masse muligheder for at udvikle børnenes sprog. Vi har her i huset vedtaget en "årets bog" som vi bruger til dialogisk læsning: I år hedder bogen ”Troldetårnet" og den er skrevet af Mette Kappel & Rasmus Bregnhøi.
Mål:
Vi vil bruge "Troldetårnet" som udgangspunkt for at udvikle børnenes sprog, sprogforståelse og lyst til at lege med ordene. Lave en kobling mellem bogens tema og børnenes sanser: Bl.a. høre-, smage- og synssansen.
Tiltag:
Vi vil læse bogen til morgensamling, som "godnatlæsning" efter frokost, samt i mindre grupper, hvor vi bruger bogen som afsæt til dialog om fx hvorfor man skal spise sund mad før man får kage med lækker, tyk glasur. Forældrene bliver informeret om, at vi læser bogen bl.a. gennem vores nyhedsbrev men også fordi bogen står under 'ugens bog' placeret på hylden i gangen, når vi ikke læser i den.
Vi har aftalt med Andreas i køkkenet, at han skal lave troldetårnsmad en dag til frokost, bestående af brød, kylling, pølse, salat mv. for at koble bogen med det visuelle og smagssansen. Vores vægmaleri skal også inddrages til at anskueliggøre de forskellige madvarer. På væggen ved siden af spisebordet hænger vi trolden op med alt maden sat fast med elefantsnot, så det er til at pille ned og lege med, så vi bogstaveligt kan " slaske salaten – bakse bananen – plumpe pølsen" når vi læser eller når vi skal til at spise. Under
forløbet vil vi også have "bag for en sag" dag, hvor forældrene en eftermiddag kan komme og pynte en kage med glasur sammen med deres barn.
Tegn:
Vi vil gerne se at bogen fanger børnenes interesse og at den giver inspiration til lege og dialoger. At forældrene støtter op om vores bog og tema herom.
Evaluering:
Børnene har selv brugt elementer fra bogen i deres lege. De har leget, at de lavede maden fra troldetårnet i vores lille køkken på stuen og udendørs i sandkassen er der blevet lavet troldemad og kager med " lækker tyk glasur". Ligesom børnene indbyrdes talte om "maden" på væggen mens de ventede pænt på dagens ret ved frokostbordet. Derudover har de selv fundet på lege, hvor de har været trolde. Bag for en sag var en stor succes, udover det gode resultat blev forældrene indvilget yderligere i, hvad bogen handler om og hvad der bl.a. har optaget børnene i den seneste tid.
Børnene har virkelig taget bogen til sig, de kan den nærmest udenad og taler om grøn salat, rød tomat og " plumpe pølserne ovenpå". Flere af børnene begyndte at spise nogle grøntsager, vi aldrig har set dem spise før. Flere af forældrene har fortalt os at børnene også har talt meget om bogen derhjemme. Alt i alt var det en stor succes, alle fik noget ud af det på hver deres udviklingsniveau og vi glæder os allerede til næste års bog.

 

De Kongelige Køers
evaluering af årets fokusbog 2015: Troldetårnet


Evaluering af temaperiode med sprog som fokus
Vi tager udgangspunkt i bogen "Troldetårnet".
Læreplanstema: Sprog
Evalueringsmetode: SMTTE-model

Sammenhæng
I takt med at vi i 2014 havde fokus på pejlemærket sprog, stiftede vi her bekendtskab med bogen Troldetårnet. Hele børnegruppen var dengang begejstret for bogen og de aktiviteter vi lavede i denne forbindelse, derfor har vi valgt endnu engang at tage udgangspunkt i “Troldetårnet” til denne temaperiode.

Mål
Vores pædagogiske mål med denne temaperiode er at øge børnenes bevidsthed om hvordan man kan bruge sproget på en sjov og samtidig lærerig måde. Vi ønsker at præsenterer rim og remser for børnene og håber, ved bogvalget, at kunne inddrage hele børnegruppen, på hver deres udviklingstrin.

Tegn
Vores succeskriterier er at gøre børnene nysgerrige på sproget gennem bogen Troldetårnet. Til at indgyde til dette bruger vi en bog med genkendelige genstande fra børnenes hverdag (mad), sjove lyde og vendinger samt rim. Om temaperioden bliver en succes vil vi måle ved at se hvor meget eller hvor lidt børnene "fanges" af bogen samt de valgte aktiviteter.

Tiltag
For at nå vores mål vil vi gennemfører nedenstående aktiviteter:

  •  Læse Troldetårnet for hele gruppen til morgen og eftermiddagssamling, samt i mindre grupper for de største børn på stuen
  • For hele gruppen. Smage på de forskellige madvarer som optræder i bogen
  • Mellem og storgruppe. Lave kreative aktiviteter på værkstedet hvor vi tegner madvarerne.
  • Vi vil forsøge at inddrage de rim som er i bogen, i vores daglige snakke med børnene
  • Hænge en stor trold op på stuens dokumentationstavle
  • Lave en boganmeldelse til forældrene, så de kan få inspiration til bogvalg hjemme

Evaluering
Temaperioden har været en succes og vi har formået at inddrage hele børnegruppen på hvert deres udviklingsniveau. Flere af børnene er selv begyndt at spørge om vi skal læse bogen eller pege på den oppe på vores boghylde. To børn har i deres frie leg brugt lyde og fagter som optræder i bogen.
Børnene har haft glæde af de kreative produkter som løbende er blevet hængt op på stuens dokumentationstavle og selv peget derop når de har kunnet genkende sammenhæng mellem de madvarer vi har tegnet og dem de spiser til frokost og samling. Der har altså vist sig at være en sanselig genkaldelse af bogen.
Alt i alt har temaugen været en succes og vi har samtidig fået et indblik i hvor det enkelte barn befinder sig udviklingsmæssigt, ift. koncentration, sprog og finmotorisk kunnen.
Se billeder på hjemmeside fra temaperioden.