Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Krone 1

 

 

Krone 1 pejlemærke 2022 ”Sprog”

 

Pejlemærke: Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog

Styrkede læreplaner: Kommunikation og sprog

 

Pejlemærket er evalueret ud fra den nye SMITTE-model. SMITTE-modellen er en dynamisk model. Det betyder, at man kan springe frem og tilbage mellem dens seks punkter og evt. justere dem i løbet af forløbet, da punkterne er indbyrdes forbundne.

SMTTE-model

 

Sammenhæng:

Pejlemærket i Vuggestuen Kongehuset, er i 2022 fortsat Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog. Alle børn skal have de bedste muligheder for at udvikle deres sprog og derfor laver vi sprogindsats for hele børnegruppen, uanset sprogligt niveau. Sprogindsatsen differentieres, alt efter alder og sproglig kunnen, sådan at vi støtter hvert barn i deres nærmeste udviklingszone.

 

 

Mål:

Målet er at alle børn får muligheder for udvikling af sproget. Både det kommunikative sprog, og sprogforståelsen. Børn udvikler sprog i forskellige tempi, men målet er, at alle vores børn er sprogligt på niveau med udviklingstrinnet, når de skal videre i børnehave.

Målet er, at give hele børnegruppen det størst mulige ordforråd, ved hjælp af en stimulerende og udfordrende dialog.

Målet er, at klæde forældrene på, til også at kunne støtte deres barns sproglige udvikling i hjemmet.

 

Inklusion:

Vi sørger for at inddrage forældre, der hvor deres børn har udfordringer. Opfordrer til at huske at læse og låne bøger, være opmærksomme på at børnene låner / får bøger som interesser dem.

Vi vil sørge for at skabe sprogligt plads til alle børn i sammenhænge, hvor dialog præger samværet.

 

Tiltag:

Som et nyt tiltag i Vuggestuen Kongehuset, har alle stuer ”oprettet” et bibliotek, hvor forældrene med jævne mellemrum, låner en bog med hjem til deres barn. På Krone 1 har vi valgt, at gøre det sådan, at vi vælger den bog, som barnet skal have med hjem. Vi vælger bogen, ud fra barnets interesser og udviklingstrin, og øger langsomt ”sværhedsgraden” sådan at det passer til barnets sproglige niveau, men samtidig åbner op for næste sproglige

 udviklingszone.

Derudover er bøger en naturlig del af vores hverdag. Vi har bøger stående frit tilgængeligt, og børnene kan selv vælge bøger, som de enten selv kigger i, eller læser, sammen med en voksen. Bøgerne kan også indgå i lege, hvor de f.eks. bliver stablet, eller lagt på hovedet, så man kan se, hvor længe den kan holdes i balance.

 

Vi vil læse forskellige bøger højt til morgensamling. De skiftes jævnligt ud så de passer til børnegruppen og deres interesser.

Vi vil læse og arbejde med Årets bog. Denne bog skaber en fælles sproglig referenceramme for alle børn på stuen.

Vi vil bruge dialogisk læsning og dramatisere det vi læser.

Vi vil sætte ord på alt, hvad vi gør med børnene i løbet af dagen, så vi i videst mulige omfang øger børnenes ordforråd og sproglige begreber.

Vi bruger TOBI, sådan at vi løbende evaluerer på børnegruppen og derved også deres sproglige udvikling. Vi vil derved kunne iværksætte tiltag, hvis vi observere, at et enkelt barn eller børnegruppen har brug for ekstra sproglig stimulans.

Vi vil lege med sproget og snakke fjollet, bruge rim og remser og fagter, for derved at styrke børnenes sproglige fantasi.

 

Tegn på læring:

At børnene selv henter bøger og beder om at få dem læst, børn læser for børn, læser for sig selv, nye ord.

At børnene genkender fx årets bog, eller andre bøger, som vi har læst flere gange.

En børnegrupper der selv fjoller med ord, som kun vi bruger på stuen.

En børnegruppe der kommunikerer med hinanden og de voksne.

 

 

Evaluering af årets pejlemærke 2022:

 

 

Vi har haft et år, med mange nye, små børn, og en del af de store børn, har eller har haft sproglige udfordringer. Derfor har vi haft meget fokus på fagtesange og rim og remser. Vi har tydeligt kunne mærke, at det er når vi synger og bruger fagter, at vi får alle med, både små og store. Vi kan også se og høre, at børnene efter kort tid, selv foreslår sangene og remserne, og at de også selv deltager.

Vi bruger vores stemmeføring når vi siger remser og synger, skaber koncentration når vi hvisker, begejstring når vi synger højt eller hurtigt.

 

Vores biblioteksprojekt, har ændret form, da vi oplevede, at det ikke rigtig fungerede, med os som mellemled. Vi erfarede en manglende interesse fra forældrenes side, som gjorde, at bøgerne ikke kom tilbage og at der ikke blev efterspurgt nye. Derfor har vi lavet en udlånshylde på gangen, sådan at forældrene selv, på eget initiativ, kan låne bøger med hjem.

 

Vi læser mange bøger, vi har mange bøger, der er tilgængelige hele tiden. Børnene kigger meget i bøgerne, både selv og sammen, ligesom at de kommer med bøger til de voksne, som vi skal læse.

 

Vi leger også med bøgerne, stabler dem på hovedet og ser, hvor mange og hvor længe de kan ligge på hovedet

 før de ryger på gulvet. Det er en leg, der fanger både store og små, en leg med opbygning og klimaks.

 

I hverdagsrutinerne er sproget også i fokus. Vi sætter ord på vores og børnenes handlinger, alt fra på- og afklædning, mad og spise, bleskift, sovesituation og komme/gå. Vi sætter ord på børnenes humør, børnenes leg og deres relationer. Vi bruger sproget i alt hvad vi gør, og har fokus på de børn, der har brug for en ekstra indsats. Der er vi endnu mere obs, på at sætte ord på barnets handlinger og følelser, vejleder forældrene i at gøre det samme og opfordrer dem til at læse bøger hjemme.

 

Vi har nu en børnegruppe, der trods forskellige udviklingstrin og alder, med og uden sproglige udfordringer, elsker at synge, fagte til fagteremser, høre historier blive læst op, tale med de voksne og hinanden, der hvor de nu er i deres udvikling.

 

Vi har også arbejdet med Årets bog: Se SMTTE Årets bog.

 

 

Naturprojekt

Pejlemærket er evalueret ud fra den nye SMITTE-model. SMITTE-modellen er en dynamisk model. Det betyder, at man kan springe frem og tilbage mellem dens seks punkter og evt. justere dem i løbet af forløbet, da punkterne er indbyrdes forbundne.

SMTTE-model

Sammenhæng:

Naturprojekt- tidlig naturfaglig nysgerrighed. Vi har aktiviteter for alle børn på stuen, uanset alder og udviklingsniveau. Vi har en børnegruppe, med en del børn under 2 år. Vi har også en del børn med sproglige udfordringer.

 

Mål:

Målet er at øge fokus på naturen omkring os og særlig fokus på edderkopper. Vi vil også have fokus på sprogudvikling.

 

Inklusion:

Vi har valgt et tema, hvor alle børn, uanset alder og udviklingstrin, kan deltage. Vores aktiviteter ifm. temaet, vil kunne inkludere alle vores børn.

 

Tiltag:

Da vi har en børnegruppe, der aldersmæssigt, udviklingsmæssigt og sprogligt, er meget sammensat, vil vi lave tiltag, hvor vi gør meget ud af det visuelle. Vi vil have billeder af edderkopper på stuen, samle ting i naturen og lave edderkopper ud af det, finde Krible – Krablebøger, synge om edderkopper og finde rigtige edderkopper, som vi kan kigge på og tale om.  

 

Tegn på læring:

At børnene bruger nye ord, som edderkopper og edderkoppespind. At børnene viser nysgerrighed på at finde edderkopper i naturen og i bøger.

 

Evaluering:

 

Vi har lavet forskellige aktiviteter:

 

  • Været på kirkegården og samlet naturmaterialer, der kunne blive til edderkopper. Vi gav dem øjne og hang dem op på pinde inde på stuen. Dem har vi kigget meget på og talt om. Især de store øjn, som vi satte på.

 

  • Fundet edderkoppespind på legepladsen, som vi har fået ned på karton, ved hjælp af forstøver, mel og hårlak, så de blev meget visuelle. De blev hængt op på opslagstavlen, som vi har kigget meget på og talt om.

 

  • Vi har også lavet et hjemmelavet edderkoppespind, af snore, som vi satte plastikedderkopper i.

 

  • Vi har lavet edderkopper af paptallerkner og piberensere, malet med glimmer og valgt farver.  

 

Børnene har været optagede af at finde edderkopper og edderkoppespind på legepladsen. Men andre insekter har også været spændende, ligesom at snegle har været interessante at studere.

Vi har talt meget om de edderkopper, vi selv har lavet, og de ældste børn har genkendt og udpeget deres egne kreationer.

Når vi har sunget sange, har især Lille Peter edderkop været et ønske fra børnene.

 

Vi kan se og høre, at især de ældste børn har været optaget af naturen og insekter, også på egen hånd, fx ude på legepladsen. De vil gerne vise hvad de finder derude, til de voksne. Ord som edderkopper og snegle, edderkoppespind og sneglehus, er blevet øvet og sagt. Men også de børn med sprogudfordringer og de yngre børn uden så meget sprog endnu, har vist glæde og interesse, ved at følge nysgerrigt med, når de større børn fx har fundet spændende insekter, og har tydeligt også været med, når vi har sunget Lille Peter edderkop, eller kigget i bøger om natur.

 

 

Krone 1 årets bog 2022

”Krokodille og giraf. En dejlig overraskelse” af Daniela Kulot

 

Pejlemærke: Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog

Styrkede læreplaner: Kommunikation og sprog

 

Pejlemærket er evalueret ud fra den nye SMITTE-model. SMITTE-modellen er en dynamisk model. Det betyder, at man kan springe frem og tilbage mellem dens seks punkter og evt. justere dem i løbet af forløbet, da punkterne er indbyrdes forbundne.

SMTTE-model

 

 

Sammenhæng:

Vi er en stue med mange 1- 1 1/2 - årige og en lille gruppe på 2 årige her efter sommeren.

Derfor venter vi med at gå i gang til efteråret og vælger at gøre arbejdet med bogen meget visuelt.

 

Mål:

Målet er at få et fælles tredie og høre relevante ord og evt. sætninger fra bogen.

At få skabt en genkendelighed, når vi læser bogen.

 

Inklusion:

Vi lægger vægt på det visuelle, så alle kan være med på det udviklingstrin de nu befinder sig.

 

Tiltag:

Vi laver en kuffert omhandlende bogen så vi kan bruge den til dialogisk læsning. Gøre bogen visuel i det lille rum, hvor der allerede er en luftballon, som i bogen og så tilføjer vi de andre elementer på væggen, så som de forskellige dyr, som de møder og den røde tråd skal selvfølgelig med hele vejen.

 

 

Tegn på læring:

At høre nye ord fra bogen, kommentarer på ”udstillingen” i det lille rum og genkendelighed når vi læser bogen. At børnene kommer til at kunne referere til bogen .

 

Evaluering af årets bog 2022

Vi har hovedsageligt fået læst bogen i det lille rum, hvor den også er visualiseret. Det har medført hyggelige dialoger om de respektive dyr og den lange røde snor. Vi har observeret at de ofte har valgt giraffen og krokodillen fra vores dyrekurv, og vi har straks grebet muligheden for at sammenligne med dem i bogen. De har været optaget af hvad dyrene siger og især spøgelset. Budskabet i bogen var svær at holde fokus på. Kat, giraf, krokodille, and og spøgelse har haft størst opmærksomhed. Vi lader visualiseringen hænge lidt inde i det nye år.