Her kan I læse stuernes evaluering af årets bog - Mimbo jimbo laver kunst:
- Juvelernes evaluering af aktiviteter med årets bog - Mimbo jimbo laver kunst
- Krone 1's evaluering af aktiviteter med årets bog - Mimbo jimbo laver kunst
- Prins Teddys evaluering af aktiviteter med årets bog - Mimbo jimbo laver kunst
- De Kongelige Køers evaluering af aktiviteter med årets bog - Mimbo jimbo laver kunst
Juvelerne
Årets bog er Mimbo Jimbo laver kunst, skrevet af Jakob Martin Strid.
Bogen er flot illustreret med tegninger i klare farver. Hovedpersonen Elefanten Mimbo Jimbo vil gerne vil lave et maleri og henter derfor både lærred, maling og forsøger at male. Han eksperimenterer med malingen ved at trampe i det, sprøjte mere maling ud i de andre farver, men synes ikke det er godt nok. Derfor låner han en bil og kører rundt på lærred med den. Heller ikke her, mener han at det er nok. Mimbo Jimbo forsøger både med venner, bolde, en kanon m.m. at få maleriet til at blive som han gerne vil have det, men det er først da alle hans venner ved et uheld ramler ind i det at det bliver som han godt kunne tænke sig.
Tegn på læring/ Læringsmål
Bogen børnene i år blev introduceret til, har været med til at skabe mange flotte æstetiske produkter, som børne ved egen kraft har formået at fremstille. Flere af børnene havde før aktiviteterne ikke et stort kendskab til brug af maling eller processerne i at fremstille kunst.
De 6 læreplanstemaet - Kulturelle udtryksformer og værdier
Barnets alsidige personlige udvikling, Sociale kompetencer, Sproglig udvikling, Krop og bevægelse og Natur og naturfænomener har alle været i stor del af de forskellige pædagogiske aktiviteter.
Metode og aktiviteter
Vi har anvendt den dialogiske læsnings metode med Stig Brostrøms didaktiske relationsmodel, “læs, tegn, og leg”. Bogen har været et stort omdrejningspunkt for børnene, der har haft stor glæde af diversiteten i aktiviteterne.
Lev Vygotskys´ teori om zonen for nærmeste udvikling, har vi benyttet os meget af, da flere af børnene i starten ikke havde mod på at få maling på hænder eller fødder.
Eksempler på aktiviteter:
- Stort lærred på gulvet, vi sprøjter maling ud på lærred og tramper i det, som i bogen.
- Samme lærred bruger vi med ny maling, vi kører biler hen over maleriet.
- Vi er udenfor, vi bruger vandfarve opløst i vand og dypper fødderne og laver fodspor.
- Vi tegner med kridt på legepladsen og hopper i Mimbo Jimbos fodspor
- Vi tegner dyrene fra bogen på samme lærred vi har arbejdet med før og hænger disse op på stuen.
- Tegne stående på legepladsen på staffeli
- Malet på paraplyer.
Vi har haft fokus på at tænke bevægelse ind i aktiviteterne.
Evalueringsspørgsmål og Dokumentationsmetode
Hvordan opnår børnene større forståelse af hvad er farver, konsistens og måder at udtrykke sig på igennem aktiviteterne? - Alle børn på stuen har fået en større forståelse af brugen af diverse metoder at skabe æstetiske udtryk på. Da der har været rum til at børnene har kunne eksperimentere ved alle forskellige aktiviteter. Her oplever vi en genkendelse, og glæde ved brug af maling, kridt og tuscher.
Kan de børn der ikke bryder sig om at få beskidte fingre få noget konstruktivt ud af temaperioden? Ja, aktiviteterne har været tilrettelagt således at de børne der lige har skulle se tingene an, har haft rum og mulighed for at trække sig, samt vende tilbage til aktiviteten når de fik mod på det.
Vi har valgt at dokumentere både digitalt på KbhBarn samt fysisk på stuerne. Ydermere har vi lavet Hiim og Hippes-model på flere af aktiviteterne.
Vurdering og opfølgning
Ved at udforske forskellige æstetiske processer sammen med børnene, inspireret af bogen, må vi sande at Stig Brostrøms model er en fantastisk måde at introducere børnegruppen for aktiviteter, læsning, fællesskab mm. Vi oplevede flere børn der overraskede os, da de i starten ikke havde lyst til at deltage, men så ender med at være de børn der sidder ned i malingen og får rykket sig allermest personligt.
Læringshjul
Hele huset har i samme periode arbejdet aktivt med bogen, der fint lægger op til kreative aktiviteter. Både på egen stuen men også på kryds og tværs af stuerne har vi sammen skabt et genkendeligt miljø for store og små.
Hiim og Hippes af årets bog
Titel: Mimbo Jimbo laver kunst
Startdato: Januar 2018
Deltagende pædagogisk personale: Charlotte og Dorthe
Aktivitetens 6 elementer:
Mål
Opnå fællesskabsfølelse, styrket ordforråd, Udforske æstetiske læreprocesser. Styrke den alsidig personlig udvikling, ny viden om Kultur og kulturelle udtryksformer. Styrke børnenes Sociale kompetencer.
Rammefaktorer
Følge børnenes initiativer, se hvad der optager børnene i bogen. Voksenstyrede aktiviteter, rum, materialer tilgængelige. Interesse for bogen.
Læringsforudsætninger
Dialogisk læsning af bogen Mimbo Jimbo laver kunst. Tilpasse aktiviteterne således alle børn kan deltage. Have øje for børnenes grænser, anvende teorien om zonen for nærmeste udvikling, så alle børn kan deltage.
Læreprocessen
Aktiv læring, vi lærer imens vi leger. Sanseindtryk ved æstetiske processer. Samt gentagelse af begreber.
Indhold
Læs, lyt og lær. Ved den dialogiske læsning, og samtale om bogen, opnår børnene en følelse af sammenhæng mellem aktiviteter og Mimbo Jimbo-bogen. Aktiviteten indeholder et stort lærred der ligger på gulvet, hvor børnene og de voksne hælder maling på, ligesom i bogen. Aktiviteten udvikler sig til at have bare tæer og bruge sin krop til at male med. Aktiviteten strækker sig over flere dage, hvor legetøjsbiler tages i brug til at male med. Vi læser bogen igen og samtaler med børnene om aktiviteten. Vi udstiller vores kunstværk.
Evaluering
Ved at gå struktureret til værks, har børnene fundet mening, genkendelse og sammenhæng ved både læsning og aktiviteter. Børnene har været meget interesserede og personalets engagement har givet en positiv indflydelse på børnenes deltagelse og oplevelse af flow i aktiviteten.
Vi oplevede nogle børn som skulle se tingene an og ikke var interesseret i at få beskidte fingre, som endte med at være de børn der fik størst personligt udbytte af aktiviteten. Disse børn har udover at opleve at være med til at skabe kunst, fået stimuleret sanserne men også rykket sig personligt og fået nogle meget store succesoplevelser.
Ved at arbejde med det samme lærred over en længere periode, fik både børn og voksne en følelse af ejerskab. Lærredet udviklede sig, forandrede sig, for til sidst at blive til de velkendte dyr fra historien. Man kunne finde aftryk af sine hænder og fødder og se sporet fra den bil man havde dyppet i gul maling på Fredes mave og se malerklatterne på Mimbo Jimbos øre da man havde spildt. Uanset alderen på børnegruppen er sådanne tema perioder som denne både sjov, udviklende og lærerig.
Krone 1
SMTTE-model af årets bog
Sammenhæng
Hvert år vælger vi sammen med Labyrinten en bog som skal fungere som årets bog i begge institutioner. Bogen skal inspirere til temaperioder og leg. I år er årets bog "Nimbo Jimbo laver kunst".
Mål
Glæde og nysgerrighed ved at bruge mange former for farver. Kendskab til farver, forskellige underlag og former for farver. Skabe glæde ved genkendelighed fx ved at koble nogle af aktiviteterne til historien i bogen Fælles fokus på stuen, i huset og sammen med Labyrinten.
Tiltag
- Vi læser ofte bogen som dialogisk læsning.
- Bogen står fremme på boghylden så børnene selv kan bede om den.
- Tegner og maler på forskelligt papir og med mange forskellige slags farver - maling, kridt, farveblyanter, tusser, fedtfarver.
- Køre med legetøjsbiler i maling.
- Vi benævner farverne og bruger primært de farver som relaterer til bogen.
- Vi tegner figurerne fra bogen og har dem hængende på opslagstavlen
- Vi tegner på Mumbo Jumbo ligesom de frække aber gør det i bogen og hænger dem op på stuen.
Tegn
Børnene kan benævne flere farver og får skærpet deres opmærksomhed. De genkender bogen og historien. De fordyber sig i leg med forskellige materialer/farver
Evaluering
Børnene taler meget om dyrerne fra bogen som hænger på tavlen. Efter børnene havde tegnet på Mumbo Jumbo sagde de “vi er de frække aber, vi har tegnet på Mumbo Jumbo. Selv efter lang tid har børnene stadig fokus på den Mumbo Jumbo, der har fået lov at blive hængende på stuen og når de ser Mimbo Jimbo bogen lyser de op og vil gerne læse den igen og igen. De har også fået en større interesse for at kigge på farver og spørge ind til farver. De store børn er blevet rigtig gode til at genkende farver og de har haft skærpet opmærksomhed omkring farver i andre kontekster. De elsker fx at synge se min kjole og tale om hvilke farver deres tøj har. I en periode har vi haft bogen lidt væk og andre i brug. Vi vil se hvad der sker når vi finder den frem igen. Kan børnene huske den og hvad har
Prins Teddy
SMTTE-model af årets bog
Sammenhæng
Vi har en børnegruppe af 12 børn hvoraf 2 børn er over 2 år og en meget stor mellemgruppe på ca. 1,4 år samt 2 mindre børn på 1 år. Vi har mange indkøringer af familier i begyndelsen af året. Vores børnegruppe er lidt urolige sammen og har nogle udfordringer med at være sammen, da de har en stor egeninteresse i egne behov og skal udfordres til at se de andre børn og se de fælles muligheder de kan få sammen.
Mål
Hvad vil vi gerne opnå? Vi ønsker med årets bog at kunne sætte fokus på venskaber mellem børnene samt det kreative univers som bogen lægger op til.
Tegn
Hvordan er vi på vej mod målet – hvad kan vi se?
Vi ønsker at kunne se børnenes interesse og forståelse for hinanden øgedes. Samt at de i de kreative universer for oplevelser der kan samtales om eller henvises til i dialogen og samværet mellem børn/børn og børn/voksne.
Tiltag
Handlinger:
På stuen lavede vi en brainstorm på hvordan vi kunne ”dykke ned i det kreative Mimbo Jimbo univers”
Brainstormen udmøntede sig i et ønske om at opsøge kunsten i hverdagen.
Til daglig dialogisk læsning blev Mimbo Jimbo introdukseret til børnene. Vi har holdt dialogisk læsning med en stor og en mindre gruppe børn. Både til samling og inden puttetid – samt ved opdeling af børnegruppen i mindre grupper om formiddagen. I disse dialogiske læsningsgrupper har vi foretaget valg ift. Hvordan det kreative univers’ element kunne præsenteres og opleves af børnene.
Børnegrupper har på skift været i værkstedet og har været i det gule laboratorium, det blå laboratorium og i et bil-laboratorium. Bil-laboratoriet er fordi der i bogen er et tidspunkt hvor Mimbo Jimbo kører i sin bil igennem malingen… Og det skulle vi jo også prøve – at køre bilerne igennem malingen…
Vi ønskede også at sætte fokus på selve kunsten og kiggede derfor på vores ture i nærområderne efter kunst som vi kunne udpege… F.eks. fandt vi bag vuggestuen på en lille vej i nærområdet, at en lokal grundejerforening, havde malet tegninger på vejen… der gik vi tur for at se hvordan ”Mimbo Jimbo og
Mumbo Jumbo” havde tegnet på vejen. Til andre ture havde de voksne øjne for hvor der muligvis var kunst at se… f.eks. på Børnenes dyremark – hvor vi kunne finde bibliotekskunst og lignende…
I laboratorierne malede vi f.eks. kun med blå nuancer eller kun med gul… og hængte billederne op på gangen med beskrivelser af hvad og hvorfor vi havde haft denne aktivitet – på den måde kunne det sproglige arbejde omkring børnenes oplevelser fortsætte mellem børn og forældre i afhentnings og afleverings-situationer.
Evaluering
Mange børn havde en stor interesse i bogens figurer. Selve konceptet omkring ”Mimbo Jimbo”-universets figurer som jo er dyr – flodhest og elefant og deres venner som er aber, giraffer osv. Det univers tog børnene til sig. Brugte mange ord fra bogen (og bøgerne, da vi udvidede universet til at omfatte flere af Mimbo Jimbo bøgerne). Børnene syntes godt om at prøve kræfter med kun at male med enkelte nuancer – de var dog hurtigere færdige med kunsten, end når der er flere farver i brug.
Børnene synes at det var sjovt på turene når vi fandt kunst som vi udpegede…
Og selve begrebet kunst blev præsenteret for dem. Vores store børn som normalt ville kunne begribe et anderledes begreb – havde dog meget svære sproglige vilkår for at kunne bruge begrebet – og derfor gik det hurtigt i sig selv. Men oplevelserne af at have lavet aktiviteterne sammen bibeholdt de og deres venskaber blomstrede. På opfordring oprettede forældrene til børnene, selv venskabsaftaler hvor de kunne mødes privat og lege på f.eks. en legeplads.
Børnenes store egen-fokus på egne behov og deres til tider manglende forforståelse af hinandens behov, mindskedes gennem fokus på venskabstemaet i bogen og som også blev videreført til andre dele af dagligdagen. ”Husk at vi er venner”, er blevet sagt mange gange for at opfordre børnene gennem de voksnes vejledning, til at bibeholde det fokus fra bogen – at man som venner skal være gode ved hinanden og sørge for at lave noget sjovt sammen som alle har og får gode oplevelser af. Mange resultater er at børnene har hentet hinanden, hinandens ting, taget de mindre børn i hånden på vej på legepladsen og i større grad en set før. Børnene har opsøgt hinanden og ledt efter hinanden for at kunne genere en leg og et samvær.
Det er vores vurdering af bogens tematiske indhold har haft medindflydelse på samværet blandt vores børn på stuen.
Charlotte, Cecilie og Sarah 2018
De Kongelige Køer
SMTTE-model af årets bog
Sammenhæng
Baggrunden for denne temaperiode er at vi i en periode har haft mange urolige børn og dermed mange konflikter på stuen. Børnene har haft brug for massiv støtte i tilgangen til hinanden og vi har derfor haft brug for at sætte ekstra fokus på at styrke deres sociale og sproglige kompetencer.
Mimbo Jimbo universet er inspirationen til vores zoologisk have tema. Vi har taget udgangspunkt i de dyr der optræder i Mimbo Jimbo bøgerne for at skabe en rød tråd til årets bog som i år er “Mimbo Jimbo laver kunst”.
Vores stue skal males og nye møbler indkøbes, så rammerne på stuen er lidt anderledes end de plejer. Det benytter vi os af og forvandler stuen til en zoologisk have med dyrebure markeret med malertape på gulvet, vende borde om og lave tremmer af gaffatape og klistre billeder af dyrene inde i burene.
En forudsætning for at temaperioden bliver en succes er, at vi veksler mellem aktiviteter hvor alle børn på stuen deltager og opdelte grupper.
Mål
Det overordnede mål med denne temaperiode er, at styrke børnene socialt. Vi har en gruppe lige pt der har brug for meget støtte i tilgangen til
hinanden og vi har derfor behov for at arbejde mere fokuseret med dette i en periode. Vores ønske er også at styrke børnene sprogligt, ved at give
dem verbale og nonverbale redskaber til at kommunikerer med hinanden på en hensigtsmæssig måde.
“Mimbo Jimbo laver kunst” er årets bog i 2018. Målet er at præsentere børnene for de dyr der optræder i Mimbo Jimbo universet da vi i april måned skal arbejde med bogen.
Tiltag
- Læse Mimbo Jimbo bøger for børnene og tale om de dyr der er med (flodhest, elefant, tapir, løve, krokodille, giraf, mandril abe og gepard).
- Tegne dyrene, klippe dem ud i pap og laminere dem. For derefter at klistre dem på gulvet og markere deres burer med malertape. Bordet i det Lillerød kan vendes og tapes med gaffa, så det ligner et rigtigt bur.
- Male børnene med ansigtsmaling
- Lege dyrene i zoo og fodre dem med majs
- Lave dyremasker
- Sunget dyresange
- Tur til zoologisk have
- Sige dyrelyde og tale om hvilke dyr der har skarpe tænder, hvad de mon spiser og hvor de bor i naturen.
- Lave Mimbo Jimbos helikopter (ud af mælkekartoner) med Mimbo Jumbo hængende i en snor under.
- Opfordrer forældrene til at udklæde børnene som dyr til fastelavn og gerne medbringe kostumet før og efter fastelavn.
- Lege zoologiskhave med schleich dyr
Tegn
Vi vil holde øje med om de tiltag vi gør ift. at styrke børnene socialt og sprogligt samt de redskaber vi vil give dem til at kontakte hinanden på en hensigtsmæssig måde smitter af på børnene som ønsket. Dette må kunne måles på om antallet af konflikter på stuen daler og om børnene begynder at lege sammen i nye konstellationer.
Vi er spændte på om børnene er lige så modtagelige som de var ved stuens sidste temaperiode “under overfladen”. Vi vil løbende justere aktiviteterne så vi sikre at hele børnegruppen kan deltage.
Vi vil dele børnene op i små grupper og se om de her er mere modtagelige for de redskaber vi ønsker, at give dem i deres sociale tilgang til hinanden.
Evaluering
Zoologisk have temaperioden har været en succes og processen og arbejdet med det sproglige og sociale undervejs har været rigtig sjov og givtig for børnene. Børnene har fået en anden tilgang til hinanden. De henvender sig mere til hinanden og præsenterer deres initiativer positivt i højere grad end før.
Vi har brugt Marte Meo redskaberne “Sætte ord på barnets handling”, “Sætte ord på de andre børn”, “Turtagning” og “Kæde børnene sammen”. Dette har givet børnene nogle redskaber til at aflæse de andre børn og omgivelserne før de tager et stykke legetøj eller lign. Børnene har fået en større selvregistrering og er begyndt at sætte mere ord på deres initiativer. Derved har de nemmere ved at indgå i sociale relationer og har verbalt og nonverbalt fået nogle redskaber til hvordan de henvender sig hensigtsmæssigt til hinanden.
Det var desværre ikke alle der kom på tur til zoologisk have som ønsket. Det var de fire mellemgruppebørn som desværre ikke var hel oplagte den dag, det var meget koldt og de var trætte. Til en anden gang vil det give noget godt til gruppen hvis alle kunne komme afsted til zoo og hvis det er lidt varmere i vejret.
De kreative projekter som f.eks., at lave masker og male børnene som dyr med ansigtsmaling endte med at blive sjove. Det krævede dog en lidt større portion voksen inddragelse end tiltænkt. To af de voksne på stuen måtte lægge ansigt til en mandril abe og en tiger før børnene var med på ideen. Dyremaskerne skulle også lige afprøves af de voksne inden børnene ville tage dem i brug. Så til næste gang har vi lært at være mere aktiv deltagende som voksen i disse kreative processer.
Den største succes var at dyrepasseren kom og fodrede alle dyrene med majs. Denne aktivitet blev gentaget op til flere gange og børnene nød at spise majs af skåle på gulvet.