Her kan I læse stuernes evaluering af årets bog - De tre små grise:
- Juvelernes evaluering af aktiviteter med årets bog - De tre små grise
- Krone 1's evaluering af aktiviteter med årets bog - De tre små grise
- Prins Teddys evaluering af aktiviteter med årets bog - De tre små grise
- De Kongelige Køers evaluering af aktiviteter med årets bog - De tre små grise
Juvelerne
Særlige refleksioner, pejlemærker og læreplanstemaer
Alle læreplanstemaer samt pejlemærker er i brug i forbindelse med årets bog, hvorfor alle er tagget. Herunder: Sproglig udvikling samt sprogindsatsen via den sproglige kommunikation omkring bogen, bl.a. via dialogisk læsning. Sociale kompetencer samt alsidig personlig udvikling via de sociale kompetencer, der skal i brug i forbindelse med aktiviteterne omkring bogen. Naturen og naturfænomener via dyrene i historien samt besøg i Zoo. Kulturelle udtryksformer og værdier via de kreative udfoldelser omkring bogen. Krop og bevægelse via sanglege og dans samt gymnastik som f.eks. rullende grise. Forældresamarbejde via videreformidling af info omkring årets bog til forældregruppen samt opfordring til at tage historien med videre derhjemme. Inklusion og fællesskab via de fælles aktiviteter omkring bogen med hele børnegruppen uanset aldersniveau samt på tværs i huset med fællesskabet som fokus. Sammenhæng i overgange via fælles bog for hele institutionen dvs. også børnehaven og dermed bogen som fælles referenceramme. Sociale relationer via den positive voksenkontakt i relation til arbejdet omkring bogen samt via fokus på at følge barnets initiativer. Krav om refleksion og metodisk systematik via forberedelse samt evaluering af processen med årets bog.
Sammenhæng
At hele børnegruppen får præsenteret historien uanset alder samt at aktiviteterne målrettes børnegruppen i løbet af året.
Bogen skal læses jævnligt hele året, da børnene udvikler sig løbende og derved får noget forskelligt ud af historien.
Mål
At børnene lærer historien at kende og kan tage elementer herfra med videre i deres frie leg. At alle børn får en fælles referenceramme at lege ud fra.
Tegn
At børnene bruger historien i deres leg, f.eks. at de leger selve historien, bruger at puste i legen, snakker om grise og ulve, genkender grise og ulve, snakker om at spise ulvesuppe osv. At de bruger deres fantasi til forestillinger om bogens handling i andre sammenhænge.
Tiltag
Forskellige tiltag i løbet af året: Dialogisk læsning af bogen. Læsning af andre variationer af bogen samt andre historier omhandlende grise eller vind. Kunstneriske udtryk i form af tegning, maling, klippe/male grise. Bygning af huse i Lego, stort som småt. Lege med aktørerne i bogen i form af fingerdukker, legetøjsdyr, store grise- og ulvebamser. Tur til Zoo og kigge på store grise og ulve. Lavet ulvesuppe (fiktivt) fælles en dag på stuen med en kæmpe gryde, mens historien blev fortalt. Fysisk udfoldelse som rullende grise. Spisning af grisekage som fælles afslutning for hele huset i december.
Evaluering
Vores vurdering er, at læringen hos gennemgående for hele året, og vi som interessant og lærerigt for både børn og børnene primært kommer, når vi kobler en anden form for aktivitet på selve historien, dvs. at bogen ikke kun bliver læst højt. Vi har derfor været opmærksomme på at koble noget andet kreativt på højtlæsningen, så fortællingen er blevet visualiseret på andre måder. Bogen har dannet grundlag for andre bøger og aktiviteter og har inspireret til andre temaer med puste, hvirvelvind og efterårstema. Som sidste år har det klart også en funktion, når vi har bogen som tema voksne tager bogen op jævnligt. Det er tydeligt, at vores børn i deres udvikling også formår at koble flere nuancer på bogen i og med, bogen har været gennemgående længe og er blevet italesat i mange forskellige sammenhænge. Vi synes, at denne bog krævede lidt mere tankevirksomhed fra os voksne ift. at gøre historien mere spændende og visuel, end Troldetårnet gjorde sidste år. Der kom det ligesom lettere til os, men dermed ikke sagt at vi ikke har formået at gøre det voksne. Slutteligt ser vi stadig en klar fordel i netop at have en årets bog som fælles for hele institutionen. Det giver et børne- og voksenfællesskab på tværs mere end noget andet, vi foretager os i hverdagen, da vi alle er fælles omkring lige netop dette. Børnene får en fælles referenceramme, og vi voksne kan bruge hinanden som inspiration. Vi glæder os til næste års fokusbog!
Krone 1
Årets bog i vuggestuen Kongehuset og børnehaven Labyrinten er De tre små grise. På krone 1 har vi arbejdet med bogen i perioder over hele året, og har netop afsluttet forløbet med endnu en temauge. Den første temaperiode løb i marts/februar. Derudover har vi læst bogen højt hen over året.
I Den første temaperiode, som vi afholdt i februar/marts, arbejdede vi ud fra Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel.
Mål
Kendskab til bogen De tre små grise. Lære nye ord, styrke sproget. Bruge kropssprog og mimik. Skabe fællesskabsfølelse - vi kender alle den samme bog.
Rammefaktorer
Vi bruger stuen, alrummet, værkstedet, legepladsen.
Læringsforudsætninger
Børn i alderen 10 mdr.– 2,8 år
Vi tager udgangspunkt i bogen, som vi har introduceret for børnene i januar, og læst som dialogisk læsning for dem næsten hver dag frem til temaperiodens start.
Læreprocessen
Dramatisering. Kreativ behandling. Visualisering igennem figurer, som hænger på væggen. Bygge huse af forskellige materialer.
Indhold
Læse bogen højt ud fra dialogisk læsnings principperne og bruge fagter og mimik.
Vi vil dramatisere fortællingen med hånddukker.
Vi vil bygge grisenes huse af strå, pap og legoklodser.
Evaluering
Vi startede i januar, med at læse bogen som dialogisk læsning til morgensamling. Vi talte om at grisene byggede forskellige huse, og at ulven kom og ville spise grisene, men de hjalp hinanden, og ulven blev til ulvesuppe.
Da Temaperioden gik i gang, læste vi bogen lidt mere intensivt, brugt flere fagter og mere mimik. Når grisene byggede deres huse, lavede vi fagter der viste, hvordan den første gris puttede strå på sit hus, den anden gris hamrede og savede brædder og den tredje gris murede med spatel og mørtel.
Når ulven kom bankede vi i bordet, og sagde “ lille gris luk mig ind”. Vi lavede bange ansigter når grisene svarede, og når ulven siger at han vil puste husene omkuld, så pustede vi alt hvad vi kunne.
Børnene fangede meget hurtigt fagterne, og især det at puste. Ofte nåede man næsten ikke at fuldføre sætningen, før selv de helt små begyndte at puste.
Vi brugte en uges tid på at bygge/lave grisenes huse. Vi klippede, og limede karton, så det lignede en stråhytte, og børnene hjalp med at lime strå fast, sådan at det lignede et stråhus. Derefter lavede vi efter samme princip, et træhus, hvor børnene limede ispinde på væggene, sådan at det lignede et hus af brædder. Det sidste hus byggede vi af legoklodser, som børnene selvfølgelig hjalp med at sætte sammen.
Derudover lavede vi figurer i pap, af ulven og grisene. Grisenes munde var sat på, sådan at man kunne vende dem op eller ned - altså sur eller glad. Figurerne hang på væggen, sådan at vi kunne bruge dem, når vi fortalte historien.
Som skrevet ovenfor, så var det tydeligt, at børnene - selv de helt små, meget hurtigt deltog i fortællingen, ved dels at bruge fagterne, dels at bruge mimik - bange, vred, glad.
Efter at vi havde bygget grisenes huse, stillede vi dem på en reol, hvor børnene kunne nå dem. I en lang periode derefter, legede de ofte med husene, og brugte vores legetøjsdyr i legen.
Evaluering af årets bog
Hen over året, er vi fortsat med dialogisk læsning. Børnene genkender historien, og ved præcis hvad grisene bygger, hvornår ulven banker på og hvornår han puster.
Vi afsluttede hele forløbet, sammen med de andre stuer i vuggestuen. Vi tegnede, klippede og malede grise. Vi tog nogle af børnene med i zoologisk have, hvor vi kiggede på grise og ulve. Og den sidste dag samlede vi de største børn i alrummet, hvor vi læste og dramatiserede fortællingen. Bagefter gik vi ud på stuerne og spiste den fineste grisekage.
Det har været en rigtig god historie at arbejde ud fra. Det er en enkel fortælling, som er nem at præsentere for børnene. Der er både sprog, fagter og mimik, som kan fange børn, uanset alder. Det har været inspirerende at se, hvad de forskellige stuer har fået ud af historien, og interessant at se, hvor hurtigt børnene tager historien til sig.
Børnene på Krone 1 har været entusiastiske medspillere, når historien blev fortalt. De har også udvist stor interesse for ulve og grise og har bl.a. efterspurgt at få lov at lege med dem, vi har stående i alrummet. Efter turen til zoologisk have blev flere af de børn der var med, igen meget optaget af grise og ulve fra bogen. De små børn har ofte fundet grise frem i vores kasse med dyr og vist dem til os, så det har været tydelig at se, at de har fået et skærpet fokus på ting og dyr, der relaterer sig til historien.
Prins Teddy
Sammenhæng
Årets bog er "De tre små grise". Den bliver læst som dialogisk læsning i vuggestuen og børnehaven.
Mål
At børnene lader sig inspirere af bogen og der bliver skabt et fællesskab omkring bogens tema på baggrund af at alle stuer og børnehaven arbejder med samme bog. At vi udfordrer børnenes sproglige kompetencer og deres sprogforståelse. At vi voksne griber de ideer og lege børnene sætter i gang, samt at vi også lader os inspirere af, hvad de forskellige stuer får af gode ideer og evt. videreudvikler dem. At børnene får nogle oplevelser på tværs af stuerne og derved evt. får øjnene op for nye legekammerater.
Tiltag
Vi vil læse bogen som dialogisk læsning på forskellige tidspunkter i løbet af dagen fx til samling, inden de skal sove og en hyggestund i løbet af eftermiddagen. Vi hænger illustrationer op fra bogen over spisebordet fordi erfaringen har vist at dette skaber grobund for samtale om bogen og inspirerer til andre ideer. Derudover tager vi på fælles ture til fx Zoo for at se på grise. Vi introducerer lege hvor vi fx "bygger huse og huler" og tage udgangspunkt i de lege børnene selv bliver inspireret til ud fra bogen. De store børn fra alle stuer bager griseboller. Vi spiser ulvesuppe som køkkenet laver til frokost.
Tegn
Om børnene leger lege inspireret af bogen. Om de taler om bogen. Om de finder sammen med nogle af børnene fra de andre stuer som
Evaluering
Børnene har selv fundet på en leg, hvor vi voksne er ulve og de selv er grise, der skal fanges af ulven. En af drengene siger jævnligt; "vil du være ulven, der skal fange mig"? De små har bygget hule på stuen og været ulve under bordet. Efterfølgende har de leget en leg, hvor de gemmer sig bag døren og siger lyde som den farlige ulv, når de kommer frem. Det er tydeligt at observere, hvordan både store og små har ladet sig inspirere af bogens tema, fundet på nye lege og et fællesskab på stuen og i huset er opstået på baggrund af bogen. Vi har leget bordteater med figurerne fra historien og derefter har vi sat figurerne i børnehøjde uden at sige noget om at de(børnene) gerne eller ikke måtte tage figurerne ned. Flere af børnene har taget figurerne ned og stillet dem op på gulvet og har leget med dem. Især ulven som er en hånddukke har fået lov at gå på “hapsejagt” blandt børnene. Især en dreng syntes at det var sjovt at lege med den. En del børn tog sig meget forsigtigt og omsorgsfuldt af de små grise og viste det bl.a. Ved den måde de bar dem på fra gulv og op på plads, nærmest som om de var lavet af glas. På de andre stuer hænger også grise og ulve som de voksne har klippet ud og hængt op. Når vores børn er på besøg har de givet udtryk for noget genkendeligt og har peget eller sagt noget fra historien. Vi har bygget huler og banket på. Vi har pustet til flere forskellige ting, fjer, stearinlys, papir og bl.a. Vores hår. Det har givet mange smil og megen leg omkring emnet som også har bevæget sig videre til bøger som
ligner i enten emne eller opbygning. F.eks. Den Lille Rødhætte, Hvirvelvinden, Huff and Puff, Ib og Den Lille Gris. Det har været sjovt.
De Kongelige Køer
Læreplanstema: Sprog
Evalueringsmetode: SMTTE-modellen
Sammenhæng
Vi har i vuggestuen og børnehaven en fælles “årets bog”. Denne gang “De tre små grise”. Vi arbejder alle forskelligt med bogen og på forskellige tidspunkter og lader os inspirere af hinanden.
Mål
Skabe et fælles tredje i hele institutionen.
Styrke børnenes fantasi og indlevelsesevne.
Tegn
At børnene bruger begreber og handlinger fra historien i deres daglige leg.
At børnene finder hinanden på tværs af stuerne gennem historien.
At børnene selv beder om historien enten i form af bogen eller leg mm.
Tiltag
- Læse bogen for hele gruppen, så de bliver bekendt med historien og lægge ekstra vægt på begreber som “puste og pruste” for at skabe nysgerrighed.
Få køkkenet til at lave “ulvesuppe” så børnene får en sanselig oplevelse med fortællingen - Lave en vindinstallation af silkepapir, pap og legetøj som børnene kan puste til som ulven og få en fornemmelse af luft og tyngde (symbol på let materiale/hø/silkepapir, kontra lidt tungere materiale som træ/pap og til slut tungt materiale som sten/legetøj på snor)
- Lave et dukketeater af papfigurer som bliver fortalt til morgensamling
- Klippe store grise, en ulv og husene ud i pap og hænge dem på stuens dokumentationstavle.
- Samle de største børn og lege de tre små grise i alrummet, hvor legehuset kan inddrages.
- Bygge tre små huse af henholdsvis, sten, træ og hø. Indsamle materiale med børnene på ture ud af huset.
- Lave grise af paptallerkener.
- Tur i zoologiske have for at se en levende gris.
- Male en svinesti vi kan lime vores paptallerken grise på.
- Spise “de tre små grise” kage
Evaluering
“De tre små grise” har været en rigtig god bog at arbejde ud fra. Det er en klassisk historie fortalt med nogle flotte billeder der fanger børnenes øjne og interesse. Vi har oplevet at børnene meget hurtigt tog historien til sig og at en af bogens forcer er genkendeligheden. Ulven puster og pruster og det gør børnene også. Selv de yngste børn puster med når ulven kæmper med murstenshuset
og der rigtig skal pustes. De store børn har sågar taget historien “med hjem” og spist “ulvesuppe” til aftensmad.
Gennem storegruppen har vi leget “De tre små grise” i alrummet. Storegruppen er på tværs af stuerne, men da årets bog er fælles for alle, kunne alle børn deltage på lige fod og lege med uden først at skulle have forklaret “reglerne”. Vi kunne altså have fokus på relationen børnene imellem gennem vores leg med årets bog.
Der har også været rig mulighed for at lege med sproget, vi har blandt andet talt meget om Batman når vi har læst bogen. Et af billederne illustrerer ulven der gemmer sig og vi kan kun se ørerne, hvor nogle børn her siger “åh nej ulven” var der andre der sagde “se Batman”.
Særligt de store børn har taget bogen meget til sig i deres leg. Vi voksne er ofte blevet pustet omkuld af prustende børn. Også følelser har vi kunne inddrage bogen i. Ulven bliver rigtig vred når den ikke kan puste murstenshuset omkuld, så når børnene er blevet sure over noget har vi kunne snakke om ulven der også bliver sur og vred når det ikke lykkedes for ham. Det er dejligt for børnene at kunne spejle sig i bogen.
Utallige løbelege som børnene elsker, er også blevet til grise der løber væk fra ulven som vil fange dem.
Vi har arbejdet med bogen løbende hele året og så har vi haft to temauger hvor vi gik i dybden med historien, en i starten af året og en i slutningen af året. Denne SMTTE model er over hele årets forløb og indeholder altså både første og anden temauge samt den løbende aktivitet med bogen.
Årets bog er et pædagogisk redskab der giver børnene en fælles oplevelse. Ligegyldig hvilken stue du går på og hvilken måde der er blevet arbejdet med bogen på så kender alle historien og det gør det trygt for børnene at komme på besøg på andre stuer i huset. Vi har også oplevet at det mindsker overgangen fra vuggestue til børnehave, eftersom børnehaven har samme årets bog som os. Børnene har altså kunne genkende historien fra deres tid i vuggestuen genkendelighed giver en større tryghed selvom alting er nyt i børnehaven.
Alt i alt har det været en fornøjelse at arbejde med “De tre små grise”.