Her kan I læse stuernes evaluering af årets bog - Ssh! vi har en plan:
- Juvelernes evaluering af aktiviteter med årets bog - Ssh! vi har en plan
- Krone 1's evaluering af aktiviteter med årets bog - Ssh! vi har en plan
- Prins Teddys evaluering af aktiviteter med årets bog - Ssh! vi har en plan
- De Kongelige Køers evaluering af aktiviteter med årets bog - Ssh! vi har en plan
Juvelerne
Årets bog for hele institutionen er i 2017 “Ssh! Vi har en plan” af Chris Haughton.
I korthed og for ikke at afsløre slutningen, handler bogen om; at liste/jage sig ind på en fugl og alle de kompetencer man skal have for at være hurtig på fuglejagt. Løbe hurtig, være stille, lægge en plan osv.
TEGN PÅ LÆRING
LÆRINGSMÅL OG TEGN PÅ LÆRING
Vi vælger mange forskellige typer bøger som årets bog, så børnegruppen bliver introduceret til et stort udvalg af bøger, som kan udfordre dem både sprogligt og visuelt. Vi vil også skabe et fælles fundament og referenceramme for børnene, som vi og de kan bygge videre på hele året. Læreplanstemaerne, Sproglig udvikling, kulturelle udtryksformer og værdier, Krop og Bevægelse, Naturen og naturfænomener alsidig personlig udvikling og alle kommer i spil ( se under aktiviteter)
METODER OG AKTIVITETER
Da vi præsenterede børnene for den nye bog i begyndelsen af året, brugte vi dialogisk læsnings metoden (sprogpakken/dialogisk læsning).
Ved brug af Stig Brostrøms didaktiske relationsmodel, “læs bogen, tegn, og leg, og forskellige aktiviteter knyttet til bogen, holder vi liv i bogen, ved samtaler og leg, også efter bogen er lukket.
Eks. på aktiviteter;
En sætning i bogen som går igen er “en klar, to parat, tre start - den aktivitet flyttede vi ud på legepladsen, hvor vi optegnede en bane, med kridt, klar start, og slut. Vi stillede og op i en lang række, og råbte remsen og styrtede afsted. Legen kan nemt flyttes, så vi har også løbet om kap på gangen.
Vi har været kreative og puttet fjer og bling på fugle. Vi har lavet et net, sådan et er der også i bogen
Vi ved at man lære med kroppen, derfor har vi valgt en sang vi mente var oplagt, “it's oh so quiet” med Bjork. Vi har set videoen, hvor det i sin enkelthed går ud på at lave masser af fysisk ballade, hoppe i sofaen og larme samtidig, og så pludselig være STILLE.
Vi har indsamlet regnorme, på tur en dag, da fugle spiser regnorme. Næste dag lavede vi fantasi regnorme og andet godt ud af piberenser.
EVALUERINGSSPØRGSMÅL OG DOKUMENTATIONSMETODE
Bliver børnenes ordforråd og sprogforståelse større, og bruger de det til hverdag i deres leg?
Et af de tegn vi ser tydeligst er fra vores løbeleg på legepladsen. Vi skal bare tælle, en, parat, to, klar, tre start, så har de stillet sig op, og er klar til at løbe. Rammerne for den leg er nem at tage med sig alle steder, indenfor eller på tur, på kirkegården. Og det er også en leg som de store børn selv sætter i gang.
DOKUMENTATION OG INDSAMLING
Et barn i vores gruppe, havde vi dannet en narrativ fortælling om, at det var et meget stille barn. Det havde en god relation til de voksne men skulle støttes til at være med i børnegruppen. Barnet nød den dialogiske læsning, og vi var derfor spændte på når barnet selv skulle deltage.
Vi havde vores aktivitet løbeleg på legepladsen, hvor barnet ikke havde lyst til at deltage, ved første løb, selvom vi voksne løb med.
Næste løb, var barnet med, og løb så stærkt, så vi alle blev meget overrasket, og italesatte barnets engagement og succes i legen.
De andre børn opdagede at barnet var super god til at løbe, og blev så invitere indenfor i legen, og barnet fik selv en aha oplevelse af, at det her er jeg god til. Og de voksne fik et mere nuanceret billede af hvad barnet godt kunne li.
Vi fulgte børnenes spor og fortsatte legen, selvom vores tidsrammen egentlig var overskredet, da vi kunne se dels at det barn vi havde i fokus blev en del af fællesskabet og dels at hele børnegruppen nød aktiviteten og var i flow.
VURDERING OG OPFØLGNING
Vi mener at den helt store fordel ved at bruge Stig Brostrøms model, er at vi kommer hele paletten rundt, i forhold til måder at udtrykke sig på kreativt. Vi kommer til at få et indblik i hvad det enkelte barn er optaget af, fordi vi får afprøvet forskellige kreative måder at udtrykke sig på af. Nogle af vores børn, var mest med, når der var musik (Björk), nogle opdagede vi, kunne fordybe sig meget længe, når vi malede, eller legede med fjer.
Sidst på året, vil vi have en ny tema periode med bogen.
LÆRINGSHJUL
I vores institution er der stor fokus på dialogisk læsning, og vi kan se når vi evaluere på årets bog, at vi når forskellige mål. Et af målene er at børnene føler at “her høre vi til”, for her har vi muligheden for at kunne invitere dem ind i fællesskab, hvor vi læser den samme bog, uanset alder,
og får en samhørighed, “vi får et fælles sprog”. Og det enkelte barn finder glæde ved at udtrykke sig på forskellige æstetiske måder, f.eks. sprog, musik, dans eller billedkunst.
21/11 2017
Vi valgte at gennemføre et nyt forløb med årets bog, for at se hvilke tegn på læring der var sket ved de børn der oplevede første forløb, og bygge videre på dette.
Vi har fået mange nye børn på stuen, og de skulle også have mulighed for at få oplevelsen af dialogisk læsning af årets bog. Vi har også fået en ny pædagog på stuen, som primært skulle stå for andet forløb. Dels for at være med i en hel proces om årets bog, og få nye øjne på hvad vi havde gjort før, og hvilke nye tiltag vi kunne afprøve. Vi har brugt Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel til forberedelse af forløbet
Læringsforudsætningerne for forløbet har været forskellige for hvert enkelt barn, da vi har skulle tilpasse aktiviteten, således at den kunne rumme børnenes forskellige alder og udvikling. Nogle børn blev præsenteret for bogen for første gang, og andre havde deltaget i det forrige forløb. Psykisk, fysisk og socialt har alle børn haft mulighed for at deltage, da fællesskabet og aktivitetens niveau har kunne rumme hvert enkelt barn.
Rammefaktorer
I de ydre rammer, så som hvor aktiviteten har fundet sted, har vi valgt at udføre selve den dialogiske læsning i forskellige arenaer. Dette kunne være forskellige steder på stuen, eller ude i regnvejret på tur. De ydre faktorer har ikke haft den store betydning, for selve indholdet i bogen, men har kunne forstærke oplevelsen eller de efterfølgende lege. Vi som voksne udgør også i os selv en rammefaktor, der er genkendelig og overskuelig, samt at selve metoden er genkendelig for størstedelen af børnene.
Mål
● Styrke sproglige færdigheder/ kompetencer
● Styrke og opmuntre til sprogligt samspil
● Relationsdannelse - barn - voksen. Barn-barn
● Styrke koncentration
● Vente på tur
● Medbestemmelse
● Aktiv deltagelse
● Nærvær
Indhold
Den dialogiske læsning indeholder mange aspekter der går godt i spænd med de mål vi har opsat. Vigtigst i indholdet er nærværet af de voksne. Her er der mulighed for at udvikle forskellige færdigheder og kompetencer i samspil med gruppen og de voksne der deltagere. Vi anvender en anerkendende tilgang der inddrager børnene og opfordre dem til at deltage. Fysisk, har indholdet varieret, på nær bogen. Vi har f.eks. fået fjer i hånden under læsning, eller spist små brødkrummer, som vist i bogen.
Læreprocessen
Læreprocessen opstår i samspillet i gruppen. Vi kan fremme læring, udvikling og kompetencer i fællesskab ved hjælp af gentagelser, dialog, anerkendelse, indflydelse og nærvær. Alle disse faktorer kan fremme udviklingen hos det enkelte barn. Vi er opmærksomme på hvert barns individuelle udviklingstrin og kan igennem aktiviteten tilpasse dialogen så alle børn har mulighed for deltagelse.
Evaluering
Hele forløbet rummer mange individuelle samt fælles mål for børnegruppen. I bogen, samt de efterfølgende aktiviteter har vi anvendt mange gentagelser af ordstillinger og udtryk. Dette har vi gjort på baggrund af et mål om at styrke børnenes ordforråd samt deres sproglige kompetencer. Dette mål styrkes endvidere i det sproglige samspil der er under læsningen af bogen. Vi har oplevet en markant ændring hos flere børn, fra første gang de blev præsenteret for bogen, til efter
en eller to gentagelser. Koncentration, ordforråd (eller ordlyde) og interesse er tydeligt forbedret og glæden ved noget genkendeligt skinner igennem.
Da mange af børnene er små, har vi kunne se en læring i at børnene øver sig i hvordan man agere i dialogisk læsning situationer, her har de små haft stor glæde af den lidt ældre del af børnegruppen.
Med relationerne i fokus, samt et ønske om at styrke fællesskabet har bogen givet anledning til mange sjove lege samt æstetiske udtryk.
Vi havde planlagt at vi ville læse bogen, et andet sted end derhjemme i institutionen. Det blev på kirkegården, da der i bogen både er fugle og egern, og det er der også på kirkegården. Der er også ordet sshhh, og det bruger vi også nogle gange, når vi er på besøg på kirkegården, i respekt for andre mennesker.
Den dag, regnede det, men både vores børn og bog var godt pakket ind.
Vi fandt ly, i en åben pavillon, med højt til loftet, og fuglekvidder som baggrundsmusik. Vi læste bogen som vi gør i institutionen, og bagefter listede vi os rundt, og sagde ’sshh’, og bagefter brugte vi vores løbeleg: 1. parat, 2. klar. 3. start.
Alle børn var dybt koncentreret, også nogle stykker, som nogle gange hjemme i institutionen let kan blive distraheret.
Krone 1
Sammenhæng
Hvert år vælger vi i Vuggestuen kongehuset og Labyrinten en bog som bliver Årets bog. Dvs. sige at vi planlægger temaperioder og aktiviteter ud fra emner og ideer, vi får af bogens indhold. Det gør vi for at skabe sammenhæng, fællesskabsfølelse og genkendelighed ved, at vi arbejder ud fra samme bog og vi lader os inspirere af hinanden og børnene. I år har vi valgt “Ssh vi har en plan” af Chris Haughton.
Mål
Skabe læring og udvikling gennem kreativitet, bevægelse og sproget(dialogisk læsning). Fælles fokus børnene imellem for at skabe fællesskab og sammenhæng. Udvide børnenes ordforråd og sprogforståelse.
Tiltag
Dialogisk læsning af bogen. Vi vil lave fugle som dem i bogen og pynte dem med fjer, lave sommerfuglenet, tage på ture, hvor vi kigger efter egern og fugle og prøver at “fange” dem. Lege klar, parat start på legepladsen sammen med børn fra de andre stuer. Have ugens ord fra bogen hængende et sted på stuen. Dramatisere bogen, liste, padle, løbe.
Tegn
Lytte efter nye ord og lyde.
At de udviser forståelse for de nye ords betydning fx liste, padle osv.
At de ud fra bogen finder på fælles referencerammer på tværs i huset.
Evaluering
Børnene får hurtigt styr på ugens ord fra bogen og de kan bogen udenad. Et barn siger, efter at vi har haft ordet start hængende et par dage, “se der er to t’er i start. Da vi havde haft ord hængende i nogle uger, brugte vi dem som skabeloner til to malerier sammen med nogle talskabeloner. De to malerier kom også op at hænge og gav anledning til gode snakke på stuen. En dag på legepladsen havde Juvelstuen tegnet et start– og målfelt med kridt og så legede vi alle en klar, to parat, tre start og løb alt hvad vi kunne. Børnene genkendte at det var med i bogen og de havde en fest ud af at løbe og sige ordene. Derudover havde de en hyggelig fælles oplevelse med nabostuen. Vi opfordrede børnene til at hjælpe hinanden med at komme i mål og heppe på hinanden. Efter et par gange blev de også rigtig gode til at vente til alle var i mål. Vi lavede net på stuen ligesom dem i bogen. Først tog vi på tur, hvor vi kiggede efter pinde, der kunne fungere godt som fiskestænger og så satte vi net på. De store børn var gode til at finde de helt rette pinde. Da vi havde lavet vores fiskestænger klippede vi papfugle ud og børnene tegnede på dem i farverne fra bogen. Børnene fik selv lov at ligge fuglene i nettene og de blev hængt op på stuen, så vi kunne tale om dem i sammenhæng med bogen.
Prins Teddy
MÅL
Vi skal læse årets bog og ud fra den udføre vedkommende og interessante aktiviteter til bl.a. at udvide børnenes sprogforståelse
TEGN
Vi ønsker at børnene får forståelsen af en læseoplevelse som noget positivt.
Vi håber at vi kan udfolde bogens forskellige vinkler på en måde så at det bliver vedkommende for børnene.
Vi iværksætter aktiviteter som børnene kan relatere bogen til.
Vi vil læse “Ssh vi har en plan” for alle børnene på stuen, på forskellige tidspunkter af dagen
Med bogen vil vi kigge på billederne i bogen og ud fra hvad flertallet af børnene lægger mest mærke til vil vi udtænke en pæd. plan for aktiviteterne.
TILTAG
Den pædagogiske plan skulle være at male noget fra bogen som kunne være noget fælles men som samtidig var personlig. Male-aktiviteten skulle kunne sidestilles med bogens tema. En plan - blåt - en fugl - en oplevelse af fællesskab.
EVALUERING
I læseprocessen hvor vi introducerede årets bog for børnegruppen fælles og for de enkelte børn var flere børn optagede af at der i den meget blå bog - optrådte en rød fugl. Flertallet af børn pegede på fuglen måske fordi den med sin farve påkaldte sig opmærksomhed i den meget blå bog.
Børnegruppens sammensætning aldersmæssigt gjorde det ikke muligt at gøre forståelsen for budskabet i historien til det interessante. Men det visuelle i bogen med de mange blå farver og den røde fugl var det som påkaldte sig børnenes interesse. Derfor blev maleaktiviteten iværksat. Alle børn malede på deres eget lærred en “blå symfoni” og i den blev der mulighed for at tilføje lidt uventet rødt samtidig med at de voksne havde fundet røde fjer frem til også at klistre på lærredet. De mange malede kunstværker blev hængt op til et samlet hele. Hvert barn kunne genkende sit eget malede billede, samtidig med at de kunne se at det hang sammen med de andre billeder og derfor blev til et fælles billede.
En anden aktivitet var at prøve at sætte fokus på fuglen og de mange farvede fugle som optræder i slutningen af bogen. Det blev gjort ved hjælp af 500g fjer i mange farver. Der blev pustet til fjerene og i en
maskine kunne fjerene puttes i af børnene, hvorefter en trykkede på knappen og de blev pustet ud i rummet til stor fornøjelse og mange hvin fra børnene. Alle fjerene blev samlet til et fælles fjerbillede ved hjælp af lim og en enkelt stor hat blev det også til. Billedet og hatten blev hængt op ved siden af de blå malede kunstværker.
Det var en sjov proces at lade børnene give os voksne, fokuspunktet som omdrejningspunktet for de kommende aktiviteter. Det er noget som vi vil afprøve i kommende sammenhænge.
Børnene har fået deres kunstværker med hjem, når de er holdt op i vuggestuen for at begive sig videre ud i verden – bl.a. i børnehave.
De Kongelige Køer
Sammenhæng
Vi har i hele institutionen et helårligt forløb med årets bog “Shh.. Vi har en plan”. Vi har fået erfaringer og viden fra tidligere projekter med andre årsbøger, som kan gavne vores arbejde med bogen.
Mål
Vi har intentioner om at skabe et rum for læring og udvikling ved brug af bogens forskellige temaer og emner. Herunder sproglig udvikling - verbalt, ved at få kendskab til tal samt et større ordforråd, og ligeledes nonverbalt ved brug af bl.a. mimik og gestik. I den forbindelse vil vi også gerne tilføre et fokus på krop og bevægelse.
Tegn
Når børnene benytter og/eller gengiver dele og temaer fra historien i deres egen leg. Hvis de selv tager initiativ til at ville læse bogen. Og ikke mindst, at de udviser en overordnet forståelse af bogens referencer.
Tiltag Vi vil i løbet af hele året lave aktiviteter, som på den ene eller anden måde kan sættes i forbindelse med årets bog, og som berører flere af læreplanstemaerne, såsom: Krop og bevægelse, sproglig udvikling, kulturelle udtryksformer m.m. Bruge fiskenet til at fange balloner/bolde med Gemmeleg med rasleæg (rasle-gemme) Lege med fjer - puste til dem og sanse på forskellige måder Lime fjer på en af fuglene fra bogen Male på lærreder i bogens nuancer Tale og lege om det at være stille og liste Læse bogen og lægge op til dialog Tælle til 1, 2, 3 osv. Kropsliggøre centrale begreber fra bogen, såsom at padle og sejle, flyve osv.
Evaluering
Vi har arbejdet med årets bog på de kongelige køer gennem hele året. Der har været forskellige aktiviteter der udspringer af bogens historie og æstetiske udtryk. Bogen har en simpel historie og et stort billedligt udtryk. Vi har på stuen læst bogen til samling så alle børn inkluderes i historien. Det er tydeligt at børnene bliver fortrolige med bogen og indlever sig i den. Alle siger “Shh” og sætter fingeren foran munden og alle griner med når vi løber stærkt ligesom de gør i bogen. Børnene beder selv om bogen ved at sige “Shh” og pege op på hylden hvor bogen står synlig hver dag hele året. Vi satte nogle mål for årets bog i den tro at det var den vej bogen ville tage os. Vi har bestemt også talt til tre mange gange med børnene og de er blevet gode til det, selv de børn uden reelt sprog brugte de rigtige intonationer i deres lyde og viste med fingrene når de talte 1-2-3. Vi har også haft meget mimik i spil da bogen udtrykker sig i få ord og lader læseren skabe spændingen ved hjælp af mimik. Børnene er meget fangede af historien når den er fortalt med gestik og mimik såsom at løfte bogen højt op i luften når de siger “se deroppe” eller hold bogen helt nede ved gulvet når de siger “se dernede”. Der har været fælles løbelege på legepladsen med målstreg og store skrevne tal på jorden 1 - 2 - 3. Alle børn og voksne tæller højt til tre og løber så alt hvad de kan, men det der har fyldt mest i vores arbejde med årets bog har været det kunstneriske udtryk. Historien er fortalt med få ord og meget stemningsfyldte illustrationer. Det er disse illustrationer der har dannet grobund for vores kunstneriske tilgang til bogen. I det kunstneriske, det billedlige kan alle børn være med uanset alder og det har derfor været et projekt for hele stuen at skabe noget fælles, genkendeligt, fortællende og smukt. Børnene var i denne periode fra 11 måneder til 2,5 år. Der blev arbejdet i mindre grupper og projektet varede flere dage da lærredet skulle tørre helt inden næste gruppe kunne gå i gang. Projektet bestod af to lærreder hvoraf det ene var i blålige nuancer og symboliserer de fire små mænd der lister i bogen, mens det andet var et farverigt maleri der symboliserer fuglene i bogen. Den første gruppe malede med kroppen, kun iført ble skøjtede de rundt på et lærred hvor der var hældt mørkeblå maling ud i klatter. Det var en sanselig oplevelse der krævede lidt overvindelse fra børnene, men da de først kom i gang blev der undersøgt hvordan det føltes med maling under tæerne og mellem fingrene. Derefter efter malede gruppe to og tre i en lysere nuance af blå samt hvid. Denne gang var lærredet placeret på staffeli og børnene malede med pensler. Gruppe fire malede også ved staffeli og med skumklude bundet rundt om penslerne. Her blev der begyndt på det nye lærred i de stærke røde, lilla og orange nuancer. Gruppe fem fik maling på hænderne i gul og grøn og lavede med håndaftryk små fugle på det farverige billede. Gruppe seks malede med hænderne på bølgepap med blålige nuancer. Bølgepappet skulle give en ekstra dimension til kunstværket og der blev klippet bogstaverne “Shh” ud af bølgepappet og limet fast på det blå maleri. Hele processen blev hængt op på gangen som en proceslinje så både børn og voksne kunne se hvordan værket var blevet til. Til sidst blev værket udstillet på stuen sammen med et billede af den side i bogen det pågældende maleri skulle forestille.
Vi har som tidligere nævnt lavet mange aktiviteter der udspringer af bogen men vælger at fremhæve denne, da den viser så fint hvordan børn i alle aldre kan være en del af årets bog. Gennem malerprojektet er der blevet arbejdet med følesansen, særligt hos gruppe et der malede med kroppen men også hos de resterende grupper der alle fik maling på fingrene på den ene eller anden måde. Synssansen har været i spil i form af farver og det at se malerierne tage form fra gang til gang. Børnene har arbejdet med forskellige materialer, de har samarbejdet to og to, delt deres maling og gjort plads på lærredet til dem begge og så har de lavet noget smukt - helt selv. Det er godt for selvværdet at være en del af noget fælles der endda får lov til at hænge på væggen på stuen resten af året. Vi har altså tænkt en masse tanker da vi startede året og da vi så er gået i gang har vi ladet bogen vise os vejen.