DKK/ Pejlemærke 2020/Sprog delevaluering
Sammenhæng
Vi har en gruppe med otte to årige, der sprogligt er godt med og som er nysgerrige på sproget. Dermed har vi et godt grundlag og udgangspunkt for at lave fælles aktiviteter der pædagogisk er målrettet denne aldersgruppe.
Kommunikation og sprog er centralt for at danne relationer, og indgå i fællesskaber samt vedligeholde venskaber, derfor giver det så god mening at arbejde fokuseret med sproget med vores mellem- og store-gruppe, som socialt er i gang med at øve sig i de sociale relationer og danne venskaber. Vi understøtter børnene på sidelinjen og bruger Marte Meo-elementerne i samspillet.
Vi har valgt rim og remser som vores grundelement i arbejdet med sprog. Vi vil primært læse højt for børnene ved samlinger og inden frokost. Dermed vil de yngste børn på stuen også blive præsenteret for rim og remser og få vendt sproget lidt på hovedet.
Vi vil sørge for at børnene får mulighed for mange og forskellige erfaringer med sproget via struktureret, ustruktureret og fri leg med hinanden.
Mål
Vi vil gerne opnå at børnene bliver præsenteret for rim og remser for at gøre sproget mere legende og genstand for hvordan børnene bruger deres verbale sprog overfor hinanden.
Vores mål er at give forældrene bogtitler og redskaber til hjemme at støtte op om børnenes nysgerrighed på sproget.
Når vi bruger Marte Meo-elementerne, som at sætte ord på barnets initiativ, sætte ord på vores egen ageren, turtagning osv. er det fordi vi mener det har en stor betydning for børnenes sproglige og kommunikative udvikling at der kobles ord på deres verbale og nonverbale handle og kontakt initiativer. Især børn i udsatte positioner. Målet er at støtte børnene i struktureret og ustruktureret situationer og herved give dem ord for deres handlinger og initiativer.
Vi skal støtte hinanden i at være sproglige rollemodeller, og give hinanden mulighed for at bruge vores kompetencer bedst mulig. Derfor vil vi skiftes til at stå for forskellige aktiviteter og fokuspunkter. Herved er vores mål at alle personaler på stuen kommer til at føle ejerskab over processen.
Målet med at synge vores madsang inden frokost er, at skabe en fællesskabsfølelse i gruppen. Noget hele gruppen har sammen og som vi gør hver dag.
Tiltag
- Vi vil til start tage udgangspunkt i en bog børnene kender, nemlig: "Troldetårnet". Børnene er meget glade for denne bog da der er kendte elementer fra deres hverdag i og der leges med sproget.
- Hver dag inden frokost vil vi synge vores madsang: "Mad mad mad, åh jeg må ha’ mad. Hør hvordan min mave skriger, den er sulten som en tiger, mad mad mad, åh jeg må ha’ mad".
- Vi vil høre sangen om "Spørge Jørgen "
- Vi vil læse: "Oppe i gardinerne" og Halfdan Rasmussens" ABC".
- Vi formoder at rim og remser vil skabe en ændring i børnenes måde at se og bruge sproget på mere legende
- Vi vil tilrettelægge aktiviteterne således at det vil være ved morgensamlinger, inden frokost og ved eftermiddagsmaden børnene vil få læst rim og remser op eller høre Spørge Jørgen sangen.
- Med de yngste børn vil vi i mindre grupper præsentere dem for pegebøger med dyr. De er glade for dyr og derfor vurderer vi at det er et godt sted at starte en dialog form og lære dem at give og tage sin tur i samtalen.
- Til de ældste børn vil vi bruge Lotte Sallings bog: Op og ned i hverdagen" med antonymer og synonymer. Her vil vi tage børnene fra i en mindre gruppe inden frokost.
- Vi vil fortsat bruge Marte Meo-elementerne i vores hverdag, for at skabe forudsigelighed og dermed tydelighed.
- Vi vil undervejs holde forældrene informeret om hvilke bøger og aktiviteter der optager børnene, så de kan drage nytte af det i deres samtaler med barnet og bogvalg hjemme.
Tegn
Vi håber på at se en gruppe børn der vil finde glæde ved, at blive præsenteret for rim og remser.
Vi vil holde øje med om børnene kan fastholdes og holde koncentrationen i de planlagte aktiviteter.
Vi vil have øje for at sænke eller højne niveauet for at sikre vi har alle børn med.
Vi vil dele gruppen op i mindre grupper (som vi også gør ved dialogisk læsning) da det her er nemmere at sikre at alle børn kommer på banen. Vores erfaring er at nogle børn i gruppen er mere trygge ift. at byde ind i legen, hvis der er færre børn og voksne at forholde sig til.
Vi vil i den daglige dialog med forældrene opfordrer dem til at fortælle hvis deres børn bruger rim og remser i sproget hjemme og støtte forældrene i at præsentere bøger for deres børn ift. niveau og interesse.
Vi vil holde øje med om vi kan se en udvikling i hvordan børnene kontakter hinanden, bruge sproget i deres frie leg og om de byder ind i de planlagte aktiviteter.
Evaluering
Overordnet har vores fokus på sproget, med udgangspunkt i rim og remser, gjort at vores børnegruppe er blevet mere legende i deres ordvalg og bruger rim, remser og fjolleord i deres dialog med os og deres venner.
Vi havde fra start af, et rigtig godt udgangspunkt ift. vores sprogarbejde, da vores mange toårige var nysgerrige på sproget. En gevinst vi opdagede undervejs var, at de mere stille børn kom mere på banen og mellemgruppens udvikling tog et spring. Mellemgruppebørnene er blevet mere aktive ift. at bruge sproget i samspillet med de andre børn på stuen og en enkelt af de yngste børn har kunne være med på samme niveau som mellem og storegruppe.
Vi har undervejs arbejdet intenst med to børn fra storegruppen, som havde svært ved at være i samlinger og leg når vi brugte det verbale sprog mere legende og vendte det på hovedet. Disse to drenge har en meget korrekt udtale og leger sjældent "som om lege" men henvender sig primært til de voksne og ikke de andre børn på stuen. Her har vi lavet en målrette og fokuseret indsats hvor forældrene har fået konkrete arbejdsredskaber til hvordan de kan støtte deres børn i at blive mere socialt orienteret mod deres jævnaldrende og hvilke bøger vi mener der kan bidrage til en mere legende tilgang til sproget.
Vi kan se en positiv ændring i hvordan børnene nu i højere grad bruger det verbale sprog når de i den frie leg invitere til leg eller siger fra overfor vennerne. Her har Marte Meo-elementerne været et godt redskab til at støtte børnene.
Forældrene har generelt været meget samarbejdsvillige og har hjemme taget rim og remser til sig.
Vi vil i de næste temaperioder: "Superhelte" og "Egon Egern" tage de gode erfaringer vi har gjort os med " rim og remser temaperiode" med os. Vi har allerede nu fundet litteratur med rim og remser der taler til vores temaer, samt fundet sange.
Titel
DKK - temaperiode: Egon Egern
Sammenhæng
Til et personalemøde blev institutionen introduceret til et fælles projekt med henblik på at optimere vores samarbejde på tværs af stuerne. Vi skulle stuevis udarbejde en temaperiode over emnet "opfindelser og eksperimenter", og dernæst forære ideen til en af de andre stuer. Temaperioden skal udføres og indtænkes mindst én gang om ugen.
På De Kongelige Køer har vi modtaget emnet: Egon Egern.
Vi skal videreudvikle tanken og idéen om Egon Egern.
Mål
- At styrke fællesskabet, og udvikle børnenes sociale kompetencer. Vi vil have fokus på turtagning og på at give plads og at hjælpe hinanden.
- At børnene får en forståelse for "hvem er jeg". Som udgangspunkt med fokus på anatomi. Vi bestræber os på at give børnene en øget bevidsthed omkring kroppen og dens funktioner.
- At inddrage forældrene i temaperioden, for at fortsat bevare det gode forældrepartnerskab. Børnene vil hermed også opleve en sammenhæng mellem hjem og institution.
Tiltag
- Introducere Egon Egern under en morgensamling.
- Hvad spiser han? Vi vil tale med børnene omkring hvilken føde et Egern spiser. Vi vil ligeledes visualisere vores dialog, og tegne maden sammen med børnene.
- Vi vil bede forældre om, sammen med deres børn, at samle mad til Egon og tage med i vuggestue.
- En tur til kirkegården og lede efter egern.
- Vi vil finde relevante bøger til højtlæsning
Tegn
- At børnene udtrykker begejstring omkring aktiviteterne
- At børnene udviser nysgerrighed omkring kroppen
- At børnene søger nye udfordringer
- At børnene indgår i verbal kommunikation
- Børnene indgår i sociale relationer med både børn og voksne
- Børnene forsøger at aflæse andres signaler, og handler hensigtsmæssigt herefter
- Børnene formår at være en del af et større fællesskab
- Børnene evner turtagning
- Børnene udtrykker tydelige signaler i relationen
- At forældrene samarbejder og bidrager
- At forældrene holder sig opdaterede på KbhBarn
- At forældrene
Evaluering
Vi konkluderer, at vi under vores temaperiode, er kommet ind under alle læreplans temaerne. Grundet Covid-19 er en uddybende evaluering desværre ikke muligt.
Titel
DKK - Årets bog: Her bor vi / Superhelte tema
Sammenhæng
Årets bog er et fælles forløb som vi arbejder med i hele institutionen og bogen i år er: "Her er vi" af: Oliver Jeffers.
2020 har været et meget specielt år. Covid-19 har gjort det svært for os at arbejde med Årets Bog kontinuerligt, og som vi plejer, og derfor arbejder vi videre med bogen i 2021.
Vi har på stuen i stedet haft fokus på trivsel, og på at skabe en almindelig hverdag for børnene med masser af tryghed, omsorg og venskaber. Vi har derfor ud fra "Her er vi" og bogens mange indgangsvinkler, valgt at lave en temaperiode om SUPERHELTE som støtter op om vores fokus på fællesskab og sociale relationer.
Vi vil derfor stadig inddrage Årets Bog i det omfang det giver mening.
Mål
At skabe et fællesskab og en fælles referenceramme for børnene at kunne lege ud fra. At styrke børnenes sproglige kompetencer således at de kan forstå sig selv, hinanden og omverdenen, og opnår erfaringer med at kunne sprogligøre sig selv i sociale fællesskaber. At børnene udvikler deres sociale kompetencer, og formår at hjælpe, give plads og se hinanden.
At kunne inddrage forældrene i et samarbejde omkring temaperioden, for at give børnene en fornemmelse af sammenhæng mellem hjem og institution.
Tiltag
Vi vil læse bogen både som højtlæsning og dialogisk læsning, primært til morgensamling. I den forbindelse vil vi tale om "hvem er jeg som menneske?", "hvad kan jeg?" og "hvem er jeg sammen med andre?".
- Vi vil lave masker og dekorere dem
- Male børnene med ansigtsmaling
- Vi vil bede forældrene om at fremskaffe en enten hjemmelavet eller købt kappe til deres barn
- Danse og lytte til superhelte sange
- Vi vil give børnene superheltenavne
- Vi vil lege rolleleg
- Vi vil lavedukke teater
Tegn
- At børnene viser interesse for bogen
- At de genkender bogen og historien
- At børnene tager initiativ til en fælles leg
- At børnene formår at give plads til hinanden (Vente på tur, lytte)
- At forældrene kommer med kapper til deres børn
- At børnene ser og hjælper hinanden i forskellige situationer
Evaluering
Vi konkluderer, at vi under vores temaperiode, er kommet ind under alle læreplans temaerne.
Grundet Covid-19 er en uddybende evaluering desværre ikke muligt.